حفاظت از اطلاعات، ضرورتی انکارناپذیر
با گسترش فناوري اطلاعات در کسب و کار جهان، حفاظت و امنيت اطلاعات به موضوعي حياتي در اين زمينه بدل شده است. همچنين ديتاها و اطلاعات به کالايي ارزشمند بدل شدهاند که بايد از آنها دفاع کرد. اين ضرورت با افزايش حملهها و هکرها بيش از پيش اهميت پيدا کرده و حفاظت از اطلاعات به موضوعي حياتي بدل شده است. رضا فروتن، رئيس هيئت مديره «کاميران»، يکي از شرکتهايي است که خدماتي براي حفاظت از اين اطلاعات ارائه ميدهد. او معتقد است که امنيت اطلاعات تنها براي شرکتهاي بزرگ موضوع نيست، حتي شرکتهاي کوچک نيز بايد از اين اطلاعات که شاهراه موفقيت يک کسب و کار را در اختيار دارد، حفاظت کنند. در زير اين گفتوگو را ميخوانيد.
حوزه فعاليت شرکت شما چيست؟
شرکت ما سال 1379 تاسيس شد. آرامآرام رشد کرد و اکنون در همه زمينهها به شيوه توتال سولوشن هستيم و بخش هاي مختلفي داريم که البته تمرکزمان در حوزه امنيت و ديتالاست پروتکشن و آنتيويروس روي نسخههاي سازماني و توليدي است به منظور مقابله با حملههايي که در حال حاضر بهشدت هدفمند شدهاند. درواقع بالاترين رده نمايندگي کستپرسکي در ايران است و ميتوانم به جرئت بگويم که از سال 79 قديميترين شرکت در اين حوزه هستيم. کستپرسکي با آواژنگ رونمايي شد و از همان روزهاي اول ما نماينده آواژنگ بوديم. آواژنگ دو سال پيش از اين حوزه کنارهگيري کرد و به سمت سولوشنهاي فروش سختافزار سازمانها رفت. همانطور که گفتم تمرکز ما روي سولوشن است.
به لحاظ امنيتي ارزش افزودهاي هم به آنتيويروسها اضافه ميکنيد يا خير؟
درواقع ميتوانم بگويم از آنجا که ما سولوشن ارائه ميدهيم، هرکدام از اين محصولات قسمتي از سولوشن ميتواند باشد. يعني شما به عنوان يک سازمان وقتي تعدادي کامپيوتر ميخريد، قطعا به يکسري نرمافزارها احتياج داريد و امنيت برايتان آرامآرام مهمتر ميشود، زيرا دائما به ديتاهايتان اضافه ميشود. حالا ممکن است اين ديتا صنعتي، مالي يا اداري باشد. هرکدام از اينها که باشد، براي شما به منزله جان سازمان است و ما سولوشن ارائه ميدهيم.
سولوشنهاي شما در همه صنايع هست؟
بله.
مثلا در بازار سرمايه فعاليت ميکنيد؟
در بازار سرمايه، چيزي که اکنون خيلي مهم است و بحث روز دنياست، ديتالاست پروتکشن (محافظت از ديتاها به منظور جلوگيري از نابوديشان) است. شما به عنوان مدير سازمان و يک قسمت، تعدادي نيرو استخدام ميکنيد که ديتايي توليد ميکنند. اگر من کارمند اين را بردارم و به يک سازمان رقيب منتقلش کنم، هيچکس نميفهمد، چون ديتا جنس فيزيکي ندارد. اکنون دانش آيتي آنقدر در سازمانها و بين مردم ما و حداقل در کشور ما گسترش يافته که بچههاي کوچک هم بهراحتي با همه ابزارها کار ميکنند. اگر ديتا را روي ديسک بزند، هاردديسکش را ببرد يا ايميل کند، هر بلايي ميتواند سر سازمان بياورد. مثلا شخصي با حقوق پايين در سازماني استخدام ميشود و در آزمايشگاهي شروع به کار ميکند. اين فرمول در اختيارش است و ابزار کارش است. ما براي اين سولوشن ميدهيم.
چه سولوشني براي اين داريد؟
محصولي به نام اينفوواچ است که کاملا براساس سياست سازماني شما برنامهريزي ميشود و دسترسيها را محدود ميکند. مثلا اگر شما مدير اجرايي يک کارگاه باشيد و نقشههاي فوقالعاده گرانقيمت در اختيار داشته باشيد، چنانچه اين دادهها را روي ديسک بزنيد و به بيرون سازمان منتقل کنيد، کار نميکند. يا اگر براي کسي ايميل کنيد، کار نميکند. اصلا لپتاپ يا هارد را به منزل ببريد، کار نميکند و همه اينها راهحل و داستان مفصلي دارد.
آنچه متوجه شدم اين است که به جز اينکه نرمافزار ارائه ميدهيد، بايد ساختار را هم تغيير دهيد. شبيه کاري که CRMها انجام ميدهند.
البته نه به آن شکل. بستگي دارد. وقتي يک سازمان اين شکلي داريد، دو حالت دارد؛ الان يکسري تجهيزات از قبيل استروج داريد که ديتايتان جمعآوري ميشود. ايميل، اکسنج و آنتيويروس داريد، اما الان دغدغهها تاحدودي تغيير کرده است. اينکه بدانيد چه کسي فلان ديتا را از سازمان براي دوست خود ايميل کرده، حتي با جيميل خود به جاي ديگري فرستاده، اهميت دارد. اين ديتا هر چيزي ميتواند باشد. به عنوان مثال شرکتي عهدهدار واردات پودر شکلات در ايران است و کلا هشت نفر هستند. منتها اينکه ديتا را از کجا ميخرد و چگونه ميفروشد و با شرکتهاي متقاضي در ايران چه ارتباطي دارد، برايش حائز اهميت است و چنانچه اين ديتا لو برود، بيزنس خود را از دست داده است. ما براي اينها سولوشن داريم؛ ساختارشان را بررسي ميکنيم و در مورد دسترسيهايشان مشاوره ميدهيم. آرامآرام دسترسيها را محدود ميکنيم و از ديتايشان محافظت ميکنيم.
مجله: دانش بنیان
ارسال به دوستان